Breast or bottle?

Morsmelk er den perfekte ernæring for et spedbarn og amming får derfor et stort fokus denne tiden. Om du velger å amme eller gi melk på flaske så skal det være ditt valg og respekteres av de du omgås. Dette er et valg du skal ta ut fra hva du ønsker, får til eller klarer. Jeg har kun ett råd; be om hjelp fra en ammeveileder hvis du strever og gjerne ønsker å få det til.

Som fysioterapeut er jeg opptatt av variasjon. Når du ammer blir det en naturlig variasjon for barnet å bytte side når den spiser. Hvis du gir flaske så kan det være vanskelig å bytte side, men du kan jo forsøke å få det til?

Klok av skade: kjøp store, gode ullinnlegg så du unngår brystbetennelse!

Det er viktig å nyte våkentiden til den lille. Finn en god stilling der dere begge kan få god kontakt. (Foto: Unsplash)

Sikkerhet fremfor alt!

Husk å sikre barnet i bilen på vei hjem fra sykehuset og under alle fremtidige bilturer. La barnet få variasjon av stilling etter en lengre biltur.

Frie luftveier!

Babyen din må ligge å sove på ryggen og i en ren og ryddig seng. Når du er våken og følger med er det ok å sovne på brystet ditt. Vær oppmerksom på frie luftveier ved samsoving.

På stellebordet

I stellesituasjon er det fint å øve på overgang fra å ligge på rygg til mageleie. Hjelp barnet over på siden, og videre over i mageleie. Det kan oppleves vanskelig for dere begge i starten, men med litt øvelse så vil det gå bra. Mageleie er viktig for barnets videre utvikling.

Når du skal bytte bleie på den nyfødte, er det lurt å løfte opp stumpen uten å løfte babyen opp i føttene.

Det er viktig å nyte tiden den lille sover, til selv å sove! (Foto: Unsplash)

Unngå skjev nakke og hodeform

Mange babyer er glad i å ligge med hodet vendt mot en side. Dette kan skape en sideforskjell i bevegelse og en skjev hodeform. Jeg anbefaler at du leser her om hvordan du kan forebygge dette fra første stund.

Nybakt mor og aktivitet

Som nybakt mor tenker du sikkert på hvordan du skal komme i gang med aktivitet og trening. Inngangsporten til aktivitet er å få kontakt med bekkenbunnsmuskulaturen. Husk å kontakte en fysioterapeut hvis du fremdeles har smerter i bekkenet etter 6 uker.

Mange fysioterapeuter jobber med både kvinnehelse og veiledning i aktivitet under graviditet og etter fødsel. Aktiv Mamma og House of Femme er eksempler på senter som tilbyr veiledet aktivitet av fagpersoner (ikke sponset). Hør på helsestasjonen om din kommune har lignende tilbud.