Her ser du hvordan jeg prøver å få barnet til å se på bildet jeg viser henne, men hun er nok litt for liten til å klare å følge og blir lettere motivert av stemmen til mamma. Jeg ønsker å få albuene lengre fremover og få henne til å holde hodet i midtstilling. Det er ikke lett når du bare har to hender!!!

For at barnet ditt skal orke lengre økter på magen så må de lære hvordan de vektbærer gjennom armene. Se for deg hvordan du selv ligger i «planke». Du holder kroppen oppreist gjennom underarm og skulderparti. I tillegg skal du tenke deg at hodet og nakke er i forlengelse av ryggraden – en lang nakke betyr at nesetipp til barnet kanskje er 5 cm over underlaget. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om mageleie og her kommer det noen flere råd på veien.

De første ukene og gjerne månedene så kan det være vanskelig for barnet å få kontakt ned mot underlaget. Barnet kan gjerne ligge på magen, men de balanserer med vekten på brystet og løfter hodet tappert noen sekunder før det blir for tungt. Barnet blir liggende å fly eller i svømmestilling med armene i luften. Her gir jeg deg råd på hvordan du hjelper barnet å få bedre kontakt mot underlaget og dermed få lenger utholdenhet på magen.

Det er lettere for barnet om dere øver på litt hardt underlag, som på en treningsmatte. Da kjenner barnet hva som skjer når det skyver seg opp fra underlaget. Hvis du plasserer et speil foran dere så kan du se barnets uttrykk og barnet kan se dere begge.

Her ser du vending på et noe mykt underlag. Det vil være lettere for barnet hvis du gjør det på en matte. Jeg bruker hendene mine mye for å få barnets armer og skuldre til å aktiveres. Du ser at jeg løfter henne litt opp fra underlaget, men lar albu og underarm ligge i håndflaten min så hun kjenner hvor hun har tyngden. Ved å løfte henne litt opp så klarer jeg å fange interessen i speilet.

Som du ser på begge filmene bruker jeg hendene mine mye. Jeg prøver å aktivere barnet og samtidig plassere henne inn i en stilling hvor hun klarer å løfte hodet. Du vil også få til dette, men det krever at dere øver litt hver dag. Det er godt å bruke speilet også for din egen del. Hvis barnet ditt gråter mye i denne stillingen så holder det med korte økter av gangen.

Jeg heier på dere.